بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
ناترازی انرژی امری اجتناب ناپذیر است/ پتروشیمی؛ محور اصلی فعالیت صبا انرژی 
مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی گفت: ناترازی انرژی امری اجتناب ناپذیر بوده و واقعیتی است که پیش روی ماست. باید حتما تدبیری اندیشیده شود. در حوزه گاز به دلیل اینکه خوراک پتروشیمی مسجد سلیمان گاز است. در سال ۱۴۰۲ حدود دو ماه از سال تولید نداشتیم و این عدم تولید باعث کاهش جدی سودآوری چند میلیون دلاری شد.
کد خبر : ۲۸۳۳۲۱
نویسنده :
مینا علیزاده

علیرضا زمان پور، مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری علیرغم اینکه در سال گذشته مشکلات متعددی در افزایش قیمت ها، حذف معافیت مالیاتی و سایر موارد که منجر شد بهای تمام شده ما افزایش یابد و نیز کاهش نرخ‌های جهانی به دلیل افزایش شاخص دلار نتیجه این شد که میزان سودآوری تحت تاثیر قرار گیرد، اما با تمام محدودیت‌ها صبا انرژی نسبت به سال گذشته توانست سود بهتری محقق کند و رشد بیش از ۲۵ درصدی در میزان سوددهی داشته باشد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد سهام هلدینگ صبا انرژی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. تقسیم سود بخشی از اجرای وظایف هلدینگ صبا انرژی در پرداخت حقوق بازنشستگان است که ما تقسیم و پرداخت سود را با درصد مناسب در برنامه داریم.

وی با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای بیان کرد: به طور جدی پیگیر طرح‌ها هستیم. میزان سوددهی شرکت‌ها و هلدینگ قاعدتا پاسخگوی سرمایه گذاری‌های تعریف شده ما نیست. روش‌های تامین اعتباری مختلفی مطرح شد. به عنوان مثال در طرح صبا فولاد بیش از ۴ همت از بازار سرمایه، طرح PDH از طریق فاینانس خارجی، طرح مسجد سلیمان از طریق بیمه البرز و منابع بیمه گذاران، و اوراق مشارکت خاص بانک رفاه برای سایر طرح‌ها نسبت به تامین مالی اقدام کردیم؛ بنابراین ما ابزار‌های تامین مالی متفاوتی را برای اجرای طرح‌ها در دستور کار داریم.

زمان پور در این باره ادامه داد: از یک سو هم طرح‌ها را جلو ببریم و هم باید تعهدی که نسبت به سهامداران داریم را ایفا کنیم. تقسیم سود و نیز اجرای پروژه‌ها از طریق تنوع دادن به ابزار‌های تامین مالی را در برنامه کاری قرار دادیم.

مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی درخصوص سمت و سوی سرمایه گذاری این هلدینگ گفت: محور اصلی فعالیت هلدینگ صبا انرژی در حوزه پتروشیمی است. نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه و فولاد است و در برنامه داریم به سمت محور اصلی فعالیت این صنایع که صنایع پیشران کشور هستند، برویم. ما در دنیا جزو کشور‌هایی هستیم که از منابع غنی در این حوزه برخودار هستیم. تمام تمرکز هلدینگ روی این حوزه است تا پورتفوی شرکت را روی این طرح‌ها پیش ببریم. 

وی درباره پروژه‌های صبا فولاد خلیج فارس خاطرنشان کرد: در حال فرایند مطالعه روی طرح نورد هستیم. اگر مطالعات آن تکمیل شود و درصورت بازدهی بالا نسبت به اجرای این طرح در صبا فولاد خلیج فارس اقدام خواهیم کرد. گزارش طرحی که قرار بود اجرا کنیم را با پیشرفت ۸ درصدی در مجمع امروز ارائه کردیم. تلاش خواهیم کرد پس از تکمیل مطالعات طرح نورد صبا فولاد، این شرکت به سوددهی حداکثری خود برسد.

زمان پور درخصوص تحقق پیش بینی سود ۱۴۰۳ گفت: با توجه به سودآوری سال گذشته که نسبت به پیش بینی ما بیشتر بود، امیدوار هستیم برای امسال نیز با تغییر سیاست‌ها و رویه‌های مدنظر بلکه بیش از بودجه پیش بینی شده سود داشته باشیم. سعی می‌کنیم از رویه‌های مختلفی استفاده کنیم و هرجا که ممکن باشد، سود را در بنگاه‌ها بیشتر کنیم. 

وی ادامه داد: ما در برخی مواقع تلاش کردیم به جای فروش مالکیتی از فروش کارمزدی استفاده کنیم. اجرای آن سخت بود، اما منجر به این شد که سود شرکت‌هایی مانند فولاد اکسین افزایش قابل توجهی داشته باشد یا پیگیری برخی از طرح‌ها در لوله سازی اهواز منجر به این شد پروژه ۴۲ اینچی این شرکت، سودی بیش از هزار میلیارد تومان محقق کند. به صورت جدی این موارد را پیگیری خواهیم کرد آنچه که در سال ۱۴۰۲ محقق کردیم، در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.

مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی با اشاره به ناترازی انرژی گفت: ناترازی انرژی امری اجتناب ناپذیر بوده و واقعیتی است که پیش روی ماست. باید حتما تدبیری اندیشیده شود. در حوزه گاز به دلیل اینکه خوراک پتروشیمی مسجد سلیمان گاز است. در سال ۱۴۰۲ حدود دو ماه از سال تولید نداشتیم و این عدم تولید باعث کاهش جدی سودآوری چند میلیون دلاری شد. در این زمینه تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران برای اولین بار منعقد کردیم. قرارداد دو میدان گازی در همان منطقه را برای توسعه منعقد خواهیم کرد. پس از انجام مطالعات اگر این میادین پاسخگو باشند، در تامین خوراک پتروشیمی مسجدسلیمان خودکفا خواهیم شد. 

زمان پور خاطرنشان کرد: در حوزه نیروگاهی نیز باتوجه به اینکه خودمان یک نیروگاه در تبریز داریم و توان تولید آن ۸۰۰ مگاوات است، پیگیر هستیم که این میزان به ۱۴۰۰ مگاوات برسد تا قطعی برقی که ما در تابستان مخصوصا در شهر‌های گرم مانند فولاد اکسین در اهواز و صبا فولاد خلیج فارس را خودمان رفع کرده تا سودآوری مناسبی داشته باشیم و در این صورت از طریق ناترازی انرژی به سود شرکت‌ها لطمه نخورد.

مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی در پایان گفت: حمایت سهامداران باعث شد که ما عملکرد خوبی در سال گذشته داشته باشیم که بتوانیم همین مسیر را با قدرت ادامه دهیم. بیش از یک میلیارد دلار منابع برای سهامداران در سال گذشته به شرکت برگشت داده شد. امیدوار هستیم سودآوری ما با حمایت سهامداران در سال ۱۴۰۳ ادامه یابد. این اطمینان را خواهیم داد تمام توان و تلاش خود را برای افزایش منابع و سوددهی بیشتر سهامداران خواهیم گذاشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.